zondag 1 december 2013

a sparkling light for Christmas

Het eerste hokje van de Samenspinsels online adventskalender opent zich hier! 
Jawel, 24 dagen lang op verschillende blogs diverse diy-, tips etc. en vooral veel leesplezier! 
op weg naar Kerst, met Sinterklaas uiteraard ook in ons hart
ga ik dus vandaag met een diy van start! ;) 
xxxxxxx
Als ik denk aan Kerstmis, denk ik aan kaarsen en lichtjes, heel veel lichtjes! Een lichtje dat je hart verwarmt  of voor sommigen een lichtje in de duisternis. Ergens kwam ik zo'n blij lichtje tegen. Echter was er geen tutorial van, dus ging ik zelf aan de slag. Onderstaand vinden jullie stap voor stap beschreven hoe je zelf zo'n leuk sneeuwpoplichtje kunt maken.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden en iemand of jezelf verblijden met dit lichtje..
Wat heb je allemaal nodig: uiteraard een led theelichtje, een lapje zwart vilt, verschillende lintjes, een belletje (of kraal), dubbelzijdig plakband, lijm (of  zelfklevende dots), zelfklevende 'diamantjes' (action), zwart borduurgaren (2-draads), een schaar, tornmesje en een naald
Gezichtje van de sneeuwpop
 knip twee oogjes uit het zwarte vilt en bevestig die met lijm of nog makkelijker met zelfklevende dots . Voor de mond heb ik rode zelfklevende diamantjes gebruikt, maar je kunt ook een mondje uit rood vilt knippen. Het leuke van deze diamantjes is dat ze wat glimmen. 
De hoed
Knip uit het vilt twee rondjes en een rechthoek van 9 cm bij 3 cm.  Neem een dun lintje (rood of een andere kleur) en het belletje.

Maak met een tornmesje een klein gaatje in je kleinste rondje. Dit wordt de bovenkant van de hoed. Neem een naald waar je lint doorheen past en haal dat door het gaatje (voorzichtig trekken, maar dit gaat echt), doe dit met allebei de kanten van het lintje. Haal dan het lintje nog door het belletje (of kraal als je geen belletje wilt) en naai het lintje aan elkaar vast. Dit hoeft niet netjes, want dit valt straks in de hoed weg. Het belletje zorgt voor een leuk geluidje, maar ook dat je lintje niet uit je' hoed schiet'. 
Vind je dit toch te ingewikkeld, maak dan het lintje bovenop de hoed vast, zoals ik hier linksonder gedaan heb. Kan ook! Rechts zoals hierboven.
Hierna begin je met het middenstuk. Neem je rechthoekig stukje vilt en naai dat aan elkaar met een overslag van ongeveer 3 mm. 
 Nu komt er een lastig stukje. De onderkant van de hoed. Pak je grote cirkel vilt erbij en plaats het middenstuk ongeveer op het midden daarvan en zet het met een paar grove steken vast. Hierna ga je hem helemaal vastzetten. Dit hoeft niet supernetjes, omdat er later een lintje omheen komt.   
Nu kan de bovenkant erop. Dit is een stuk gemakkelijker. Vastmaken met een festonsteek.  
zo ziet hij er nu uit, beetje saai nog ;)
nu gaan we met dubbelzijdig plakband een stukje lint bevestigen op de rand van de hoed. Het handigste is het plakband eerst op de hoed te plakken en daar het lint op te doen. 
 En klaar is je hoed!
Nu nog een leuk strikje voor eronder en 'in elkaar zetten'! Ik heb gewoon lijm gebruikt en dat werkt supergoed! Dubbelzijdig plakband werkt in combinatie vilt - lichtje niet zo goed! Een lijmpistool werkt natuurlijk ook altijd! 
En uiteraard kun je altijd nog wat spelen met het gezichtje! ;)
Veel plezier met deze tutorial!
liefs, Nancy


32 opmerkingen:

  1. Hij is superleuk Nancy. bedankt voor je bijdrage!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nancy! wat een super leuk idee!!! dit ga ik doen met de kindjes, dat zouden ze helemaal geweldig vinden!! dank je wel voor deze tutorial!!!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk bedacht Nancy! Ik denk dat er in blogland heel wat sneeuwmannetjes met lichtgevende neuzen gaan (ver)schijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahaha wat een grappig sneeuwpopje...misschien dat we hem hier maar een keertje gaan maken in de kerstvakantie..
    Dank je wel voor het delen.
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat origineel om zoiets van zo'n theelichtje te maken! Briljant :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig! Thanks voor de uitleg!
    Liefs, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat enorm leuk bedacht, heel leuk om samen met kinderen te maken ook.
    Van de week maar eens op pad voor theelichtjes. Bedankt voor dit leuke idee.

    Liefs van Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  8. haha wat een leukerd nancy ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met plezier heb ik rondgekeken op je blog, vooral het borduurpatroontje van Roodkapje vind ik schattig en origineel. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super ! Ik kijk al uit naar morgen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zag ze op pinterest ook al, heel leuk! Nu hoef ik er zelf niet meer over na te denken, da's handig! Ik ga er zeker 1 maken
    Groetjes Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk! Een mooi begin van de kalender!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een handige tutorial, leuk idee!
    grtz.Colien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk idee! Ook leuk als klein cadeautje. Dank voor de duidelijke uitleg.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk Nancy, bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk idee!
    Liefs Danielle
    ahappymess.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De kop is eraf, letterlijk dus! En wat een leuke kop is het geworden. Goed idee, dank je wel Nancy!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk idee Nancy! Mooi gemaakt.

    Liefs Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Superlief deze DIY! Ik ben je gaan volgen en ben heel benieuwd naar de verdere invulling van de kalender. :) Liefs, Rowan

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nance wat een geweldige kick-off!! Super origineel en geweldig uitgebeeld. Dank je wel! Ik denk dat Ashley hem binnenkort wel zit te maken met mijn zus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk ideetje, ga ik zeker met de kinderen doen in de kerstvakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sorry dat ik nu pas een berichtje zet. Ik vind dit knutseltje heel tof! Heb nu even weinig tijd? Maar ga het zeker maken. Bedankt voor de mooie tip.

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat!