maandag 24 maart 2014

patroon gehaakt paasei!

Ik was wat aan het 'vogelen' met een patroontje voor een gehaakt paasei. Genoeg te vinden hoor, maar ik wilde een paasei met polkadots! En die vond ik niet! Dus zelf aan de slag! Er moesten natuurlijk stokjes in zitten, omdat je daar de polkadot of wel bobbel (ofwel gewoon cluster van 3 niet afgemaakte stokjes) in verwerkt! Na een dag of 2 zwoegen, is het gelukt!! Ik heb er een basispatroon van gemaakt, eentje met strepen en uiteraard die met polkadots!! Veel plezier ermee! (nog een foto van alle probeersels ;) 
oké en toen had ik een mooi pdfje gemaakt en nu weet ik niet hoe ik dat hier in krijg.. dus maar even op de gewone manier.. het patroon:
Patroon gehaakt paasei (basis en met streep / polkadot) haaknaald 2,5 
Haak in een magic ring 6 lossen en sluit deze met een halve vaste of haak 6 lossen en sluit ze met een halve vaste tot een rondje
Haak in de ring 12 stokjes (begin met 3 lossen, dit is je 1e stokje), sluit met een halve vaste
Haak 3 lossen (is je 1e stokje), 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje,  ga zo verder, * 2  stokjes in 1 steek, 1 stokje * sluit met een halve vaste
Ga je voor het gestreepte ei, wissel dan hier van kleur!
Haak 3 lossen (is je 1e stokje), dan nog 1 stokje en dan 2 stokjes in 1 steek, ga zo verder  * 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes * sluit met halve vaste
Wissel weer van kleur voor het gestreepte ei!
Haak 3 lossen, verder alleen enkele stokjes, sluit met halve vaste
Wissel weer van kleur!
Haak 3 lossen, dan 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes samenvoegen, ga zo door * 1 stokje,  1 stokje,  2 stokjes samenvoegen *   sluit met halve vaste
Hier maak ik mijn ‘ophanglus’ vast, omdat ik de ‘onderkant’ (waar je bent begonnen) altijd mooier vind dan de bovenkant. Ik heb een lusje van 40 lossen gehaakt en dat met een stopnaald door de bovenkant getrokken en aan de binnenkant vastgemaakt. Je kunt hem natuurlijk zo kort/lang maken als je zelf wilt.
Wissel van kleur!
Haak 3 lossen, 2 stokjes samenvoegen, * 1 stokje, 2 stokjes samenvoegen*, sluit met halve vaste
Opvullen (niet te strak, omdat je met stokjes haakt, is je ei wat losser)
Haak 2 lossen, 2 halve stokjes samenvoegen, ga zo door, * 2 halve stokjes samenvoegen* 1 half stokje, afhechten
En klaar is je ei!

Voor de polkadots:
Haak in een magic ring 6 vasten en sluit deze met een halve vast of haak 6 lossen en sluit ze met een halve vaste tot een rondje
Haak in de ring 12 stokjes (begin met 3 lossen, is je 1e stokje), sluit met een halve vaste
Hierna ga je wit (of een andere kleur) toevoegen!

Haak 3 lossen met je basiskleur (is je 1e stokje), stokje in dezelfde steek, echter je maakt het stokje af met je nieuwe kleur (bij mij wit), in de volgende steek maak je je bobbel (cluster, telt als 1 stokje):  3 stokjes die je niet af maakt en met de andere kleur (bij mij rood) weer afmaakt! Dan 2 stokjes in 1 steek, 1 stokje, 2 stokjes in 1 steek; laatste stokje afmaken met nieuwe kleur (wit), cluster van 3 stokjes; afmaken met nieuwe kleur (rood), 2 stokjes in 1 steek, 1 stokje, 2 stokjes in 1 steek;  laatste stokje afmaken met nieuwe kleur (wit) cluster van 3 stokjes; afmaken met nieuwe kleur (rood),  2 stokjes in 1 steek, 1 stokje, sluiten met halve vaste

Haak 3 lossen (is je 1e stokje), stokje in zelfde steek, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes in 1 steek, 1 stokje eindigen met wit, cluster van 3 stokjes; afmaken met rood, 2 stokjes in 1 steek,  1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes in  1 steek, 1 stokje; afmaken met wit, cluster van 3 stokjes; afmaken met rood, 2 stokjes in 1 steek, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes in 1 steek, 1 stokje afmaken met wit, cluster van 3 stokjes; afmaken met rood, sluit met halve vaste

Deze toer haak je alleen stokjes en 3 clusters. Ik heb gekozen voor 3 stokjes, 1 cluster, 7 stokjes, 1 cluster, 7 stokjes, 1 cluster, 4 stokjes, sluiten met een halve vaste. Natuurlijk kun je zelf hier en daar wat schuiven, wat je mooi vindt. Als je het basispatroon aanhoudt en de cluster gewoon als 1 stokje gebruikt, kan er niet zoveel misgaan.

Haak 3 lossen, dan 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes samenvoegen; bij samenvoegen (draad door de 3 lussen halen)  kleur draad vervangen, cluster van 3 stokjes (geldt als 1 stokje),   1 stokje,  2 stokjes samenvoegen,  1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes samenvoegen, 1 stokje eindigen met nieuwe kleur, cluster van 3 stokjes, 2 stokjes samenvoegen, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes samenvoegen, 1 stokje eindigen met nieuwe kleur, cluster van 3 stokjes,  sluit met halve vaste (knip stippenkleur draad af, hier wit)

Hier maak ik mijn ‘ophanglus’ vast, omdat ik de ‘onderkant’ (waar je bent begonnen) altijd mooier vind dan de bovenkant. Ik heb een lusje van 40 lossen gehaakt en dat met een stopnaald door de bovenkant getrokken en aan de binnenkant vastgemaakt.

Haak 3 lossen, 2 stokjes samenvoegen, * 1 stokje, 2 stokjes samenvoegen*, sluit met halve vaste
Opvullen (niet te strak, omdat je met stokjes haakt, is je ei wat losser)
Haak 2 lossen, 2 halve stokjes samenvoegen, ga zo door, * 2 halve stokjes samenvoegen* 1 half stokje, afhechten.
Succes en veel plezier met dit haakpatroon!
 liefs, Nancy

7 opmerkingen:

  1. Wat goed dat het je gelukt is, het is een heel apart paasei geworden! Ja met verf is het makkelijk om er wat stippen op te zetten, maar inhaken met wol... Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zijn ze en zeker die met de polkadotjes!! Bedankt voor het patroon, ga het gelijk ff pinnen!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is leuk! dank voor het delen.. Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, dank je wel voor dit patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Phoe, jij hebt flink doorgezet, maar het resultaat mag er wezen, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk! en bedankt voor het patroon..ik zit nu gewoon witte eitjes te haken..
    maar de paaseieren ga ik ook nog doen.. dus dit patroon komt goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. How cuuute!! ♥ Thanks for the pattern and have a nice Sunday :-)
    Nata

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat!